Ale o co chodzi z tymi pytaniami
Czołem!
Już trochę czasu minęło odkąd zapowiedzieliśmy nowy cykl wpisów pt. “5 pytań do…” na naszym blogu. Pomysł jest taki aby w miarę regularnie dostarczać Ci wywiady z fajnymi ludźmi. Ludźmi którym udało się osiągnąć sukces jako przedsiębiorca, są specjalistami w swoich dziedzinach i ogólnie mają coś wartościowego do powiedzenia.
Z góry przyznam, że nie było tak łatwo jak zakładałem na początku. Pracujemy nad tym projektem we troje (a może we trzech, nigdy nie wiem): ja, czyli Levon, Kasia i Paweł. Niestety każdy z nas miał innego kandydata na pierwszy wpis. Na domiar złego wszyscy kandydaci byli świetni. Nie będę owijać w bawełnę, było ostro: intrygi, walki, porwania, każdy ciągnał w swoją stronę… Ale gdy Kasia przefarbował włosy na platynowy blond i zaczęła wrzucać surowe jajka do ogniska a pod stołem Pawła na weselu wnuczki prezydenta miasta znaleziono torbę po brzegi wypełnioną białą bronią, postanowiłem zatrzymać to szaleństwo. Stwierdziłem że to nie jest żadna demokracja, skorzystałem z lukratywnego statusu jednego z założycieli Fundacji i wybrałem… Swojego kandydata czyli autora i prowadzącego mojego ulubionego podcastu dla małego biznesu
Marka Jankowskiego z podcastu Mała Wielka Firma
Mam nadzieję że 5 pytań które zadaliśmy Markowi pomogą wam nieco w pełnej wyzwań codziennej pracy.
Pytanie 1 – Dlaczego podcast?
Na to pytanie można odpowiedzieć z dwóch punktów widzenia: nadawcy i odbiorcy. Jako autor podcastu Mała Wielka Firma lubię tę formę, bo audio pozwala przekazywać emocje znacznie lepiej niż tekst, a przy tym pozostawia więcej miejsce na wyobraźnię niż wideo. Podcast, jak żadne inne medium, pozwala też utrzymać uwagę słuchacza. Gdy ktoś czyta artykuł na blogu, wystarczy jeden link, żeby poszedł gdzie indziej. Kiedy ogląda wideo na YouTube, ciągle kuszą go miniaturki innych filmów. W podcastach nie ma takich rozpraszaczy. Z kolei jako słuchacz lubię to, że podcasty pozwalają mi lepiej wykorzystywać czas spędzany na prostych, mechanicznych czynnościach, takich jak prowadzenie samochodu, prasowanie czy koszenie trawnika. Poza tym w pracy przez większość czasu patrzę w ekran komputera, a podcasty pozwalają oczom odpocząć.
Pytanie 2 – Odpowiednie zarządzanie czasem leży w Twojej naturze, czy też kierujesz się jakimiś zasadami?
Nie lubię marnotrawstwa i dotyczy to również czasu. Dlatego planuję kolejne dni, ustalam priorytety, staram się różne czynności automatyzować albo przekazywać do wykonania innym. Ciągle się tego uczę. Dużą satysfakcję sprawia mi na przykład, gdy wykonując jakąś czynność odkrywam, że mogą ją wydelegować. Nagrywam wtedy ekran swojego komputera, wyjaśniam krok po kroku co należy zrobić, a potem przekazuję osobie, która od tego momentu zdejmuje mi to z głowy. Uwielbiam odkrywać szybsze lub prostsze sposoby na wykonywanie danej czynności. Jestem na przykład wielkim fanem skrótów klawiszowych.
Kiedy widzę, jak ktoś sięga po myszkę, naciska prawy przycisk i wybiera z menu „Kopiuj”, zamiast po prostu kliknąć Ctrl-C, zawsze mam poczucie, że właśnie zmarnował kawałek swojego i mojego życia. To niby tylko parę sekund, ale w skali dnia, miesiąca czy roku z takich drobiazgów robi się masa czasu! Żeby nie było wątpliwości: spanie i wypoczynek uważam za efektywne formy spędzania czasu, więc to nie jest tak, że ideałem jest dla mnie zasuwanie przez 24 godziny na dobę jak robot!
Pytanie 3 – Jesteś bardziej polskim przedsiębiorcą czy angielskim?
Czuję się bardziej polskim, bo w Polsce działam znacznie dłużej i większość moich klientów jest z Polski.
Pytanie 4 – Podaj nazwisko osoby którą najchętniej obserwujesz i powiedz dlaczego?
Nie ma jednej takiej osoby. Obserwuję tych, którzy znają się na tym, co w danym momencie mnie interesuje lub jest mi potrzebne. Na przykład ostatnio zgłębiałem temat budowania internetowych społeczności i trafiłem na podcastera, który nazywa się Ravi Jayagopal. Mniej więcej od tygodnia obserwuję akurat jego. Ale kto zajmie jego miejsce za kolejnych parę tygodni – nie mam pojęcia.
Pytanie 5 – Gdybyś mógł polecić tylko jedną rzecz którą przedsiębiorca powinien wdrożyć dziś aby ułatwić swoje życie, to co by to było.
Domykanie spraw. Jako przedsiębiorcy mamy wiele pomysłów, ogarniamy naraz wiele spraw i to powoduje, że czasem mamy w głowie duży chaos. Albo wysyłamy do kogoś maila i dopóki nam nie odpowie, dany temat jest w zawieszeniu, ciągle mamy go gdzieś z tyłu głowy sam ten fakt zużywa naszą energię. Ostatnio zauważyłem, że jeżeli choć jedną rzecz w ciągu dnia doprowadzę do końca – tak, że już nie muszę się nią więcej zajmować – czuję z tego powodu satysfakcję. Każdemu polecam spróbować samemu przez kilka dni, to na pewno nie zaszkodzi!
Markowi raz jeszcze dziękuję za poświęcony czas, którego miał niewiele przed organizacją 10 urodzin podcastu a Ciebie, drogi czytelniku, zachęcam do dołożenia nam pracy i napisanie kogo jeszcze chciałbyś przepytać w cyklu “5 pytań do…” poprzez formularz kontaktowy.
Pozdrawiam.